Finančná podpora poľovníckej samosprávy bola do roku 2010 zabezpečovaná v podobe účelových dotácií na zabezpečenie preneseného výkonu štátnej správy zo štátu na samosprávu v súlade s poverením MP SR a podľa interného predpisu, výnosu MPRV SR o prideľovaní dotácií
Štát v rokoch 2005 - 2010 financoval na odvetvie poľovníctva priemernou sumou necelých 90 tis. € ročne, ostatné financovanie zabezpečovala poľovnícka samospráva z vlastných príjmov a zdrojov. Ak sa štát rozhodne samosprávu vylúčiť z riadenia poľovníctva a zabezpečiť výkon organizácie, riadenia a kontroly výlučne prostredníctvom špecializovanej štátnej správy (sekcia lesnícka MP a RV SR, krajské a okresné úrady) a zo zdrojov štátneho rozpočtu, je takmer isté, že dopad na štátny rozpočet bude predstavovať významné zvýšenie rozpočtu rezortu pôdohospodárstva. Ide o zabezpečenie nasledovných úloh, ktoré má podľa súčasného znenia zákona zabezpečovať komora.
V porovnaní s rokmi 2011 - 2019 Slovenská poľovnícka komora prijala dotácie od štátu v priemernej ročnej sume necelých 19 tis. € ročne, čo je takmer 4 násobne menej ako to bolo pred prijatím zákona 274/2009 Z. z. o poľovníctva. Najvyššia suma bola poskynutná v roku 2016 pre zorganizovanie päťročnej Celoštátnej výstavy poľovníctvo a príroda, ktorá sa konala v Nitre. Výšku poskynutých súm si môžete preveriť na www.crz.gov.sk
Rok | Výška dotácie |
2011 | 0 € |
2012 | 0 € |
2013 | 30 000 € |
2014 | 20 000 € |
2015 | 0 € |
2016 | 70 000 € |
2017 | 17 000 € |
2018 | 20 000 € |
2019 | 20 000 € |
Spolu Ročný priemer |
177 000 € 19 666 € |
§ 42 Úlohy komory a jej financovanie
(1) Komora plní úlohy na úseku poľovníctva, ktoré jej vyplývajú zo zákona a zo stanov komory; dbá pritom na to, aby boli zachované historické hodnoty a tradície poľovníctva, najmä
a) vykonáva skúšky uchádzačov o poľovný lístok [§ 50ods. 1 písm. a)],
b) menuje prednášateľov a skúšobných komisárov preskúšky z poľovníctva (§ 50 ods. 1),
c) organizuje odbornú prípravu na poľovnícke skúšky (§ 50 ods. 1),
d) vydáva poľovné lístky, predlžuje platnosť poľovných lístkov a odníma ich,
e) organizuje streleckú prípravu uchádzačov o poľovný lístok, praktické skúšky zo strelectva a organizuje kontrolné streľby členov komory,
f) organizuje poľovnícku kynológiu a sokoliarstvo a kontroluje dodržiavanie predpisov na tomto úseku,
g) organizuje a vykonáva chovateľské prehliadky, organizuje odbornú prípravu členov hodnotiteľských komisií,
h) spolupracuje so štátnymi orgánmi pri príprave návrhov všeobecne záväzných právnych predpisov na úseku poľovníctva,
i) spolupracuje s ministerstvom pri plnení úloh na úseku poľovníctva, najmä pri návrhoch koncepcií rozvoja poľovníctva, návrhoch zloženia poradných orgánov ministerstva,
j) napomáha pri spracovaní prvotných štatistických údajov a evidencií na úseku poľovníctva,
k) v spolupráci s ministerstvom zastupuje Slovenskú republiku v medzinárodných poľovníckych, kynologických, sokoliarskych a iných organizáciách, ktoré vyvíjajú činnosť súvisiacu s poľovníctvom,
l) zabezpečuje plnenie ďalších úloh, ktorými ju môže poveriť ministerstvo alebo ktoré vyplývajú z jej stanov,
m) rieši disciplinárne previnenia držiteľov poľovných lístkov prostredníctvom disciplinárnej komisie.
(2) Komora môže nadobúdať majetok. Svoju činnosť zabezpečuje predovšetkým z vlastných príjmov; na plnenie svojich úloh môže dostať dotáciu zo štátneho rozpočtu podľa osobitných predpisov,27) ak zabezpečuje úlohy, ktoré vyplývajú z tohto zákona.
V praxi poľovnícka samospráva zabezpečuje túto agendu prostredníctvom cca. 100 profesionálnych zamestnancov na takmer 60 regionálnych pracoviskách (+ ústredie v Bratislave) a 900 dobrovoľných členov SPK (volených členov orgánov, komisií - neplatených funkcionárov). Štátnu správu lesného hospodárstva a poľovníctva pritom v súčasnosti zabezpečuje rezort pôdohospodárstva už len s 65 % počtu pracovníkov a 58% finančných zdrojov úrovne roku 2005!
V poľovníckej samospráve prezident, viceprezidenti, členovia prezídia, predseda a členovia dozornej rady, disciplinárnej komisie a ďalší nie sú zamestnancami v trvalom pracovnom pomere a nemajú uzavreté ani dohody o výkone prác mimo pracovného pomeru a za svoju prácu nie sú odmeňovaní. Tvrdenia o vysokých príjmoch prezidenta, viceprezidentov a ostatných funkcionárov sú účelové, nepravdivé a zavádzajúce.
Slovenská poľovnícka samospráva vykonáva od tohto roku poľovnícke skúšky prostredníctvom moderného systému celoživotného vzdelávania každému dostupnom na www.polovnickeskusky.sk . Slovenská poľovnícka komora zaviedla v súlade so zákonom č.274/2009 Z. z. od 1.6.2010 vydávanie poľovných lístkov prostredníctvom centralizovaného systému a s využitím vlastného hardvéru a moderného softvéru garantujúcom priebežnú kontrolu a ochranu pred zneužitím (ministerstvo vydávalo a predlžovalo poľovné lístky prostredníctvom obvodných lesných úradov klasickými administratívnymi postupmi s minimálnou ochranou pred zneužitím).
Samospráva zabezpečuje už 45 rokov chovateľské prehliadky trofejí ulovenej zveri (60 prehliadok ročne na celom Slovensku), archivuje kópie národných rekordov a významných trofejí, je garantom inventarizácie kmeňových stavov zveri a poľovníckych štatistík.
Tvrdenia, že sa celý rozsah menovaných aktivít o viac ako 400 podujatiach ročne na národnej a regionálnych úrovniach už ani nehovoriac, aktuálny kalendár kynologických, spoločenských, sokoliarskych, streleckých podujatí je k dispozícii na www.polovnickakomora.sk) je štátna správa schopná zabezpečiť vo vlastnej réžii a hospodárne, sú zavádzajúce.